top of page

טיפול בילדים, נוער והדרכת הורים 

שנה ב' 2022-2023  מיקוד ילדים, מתבגרים והדרכת הורים

*מיועד לאנשי טיפול אשר למדו לפחות שנה אחת בתכנית הכשרה קוגניטיבית התנהגותית

*הלימודים מתקיימים בימי חמישי 9:00-13:30  

אהבה אינה מספיקה: הדרכות הורים לילדים עם הפרעת התנהגות

[עפרה מירון – ליכטר]

 

בקורס נלמד על המיומנות החמקמקה של הדרכת הורים במצבים מורכבים. ראשית, נבדוק אילו הנחיות מתאימות למצבים שונים (חרדה, דכאון, הפרעות התנהגות) – מה דומה ומה שונה בהן. בהמשך, נתמקד בהנחיות להורים שילדם סובל מהפרעת התנהגות. זהו נושא חשוב תמיד, ובעת הזו במיוחד לאור העלייה העצומה במספר הילדים המאובחנים כך. בהתאם לגישתם של פרופ' חיים עומר וד"ר שולמית בלנק נלמד על יישום מעשי של מונחים מעורפלים כמו "סמכות" ו-"גבולות". לבסוף, נשוחח על מלכודות חשיבה ומחשבות אוטומטיות האופייניות להורים עם ילדים הסובלים מהפרעת התנהגות ונשרטט את הדרכים להתמודד איתן.

 

אקט לטף - Acceptance and Commitment   ACT-

[מרצה: ד"ר אנה גולדברט]

הקורס יעסוק בגישה טיפולית חדשה אשר צמחה במסגרת עולם ה-CBT. גישה זו מדגישה קבלה של תכנים מנטאליים שונים (מחשבות, זיכרונות ורגשות) לצד התמקדות בפעולה המחויבת לתוואי שמציבים ערכיו של המטופל. ACT  שייכת למה שמכונה  – "הגל השלישי של ה-CBT" (לצד גישות נוספות כגון  DBT, MBCT ו – MBSR) ומציעה מודל עשיר ומורכב ביותר, כמו כן היא נוקטת עמדה טראנס-דיאגנוסטית. בקורס נעסוק הן ב-ACT  כמודל טיפולי והן בבסיס הפילוסופי והתיאורטי של הגישה. לאורך הקורס יועבר חומר תיאורטי אשר ילווה בצפייה בסרטים המדגימים התערבויות טיפוליות שונות ויערכו התנסויות בתרגילים חווייתיים.

 

סכמה תרפיה לילדים ונוער עפ"י יאנג.

[מרצה: שלי זאנטקרן/ גל גפן]

 

סכמה תרפיה הינה גישת טיפול אינטגרטיבית שפותחה לתת מענה למטופלים המתקשים לנהל את יחסיהם הבינאישיים, מוצאים עצמם במעגלים חוזרים של תבניות קשר בלתי מתגמלות ולא אחת תפקודם נפגע בשל דפוסי התנהגות מכשילים. סכמה תרפיה מציעה מגוון עשיר של התערבויות טיפוליות המקדמות שינוי ברמה ההתנהגותית והקוגניטיבית כמו גם ברמת עומק של דיאלוג רגשי מתקן עם דמויות ההתקשרות המופנמות.

בקורס זה נלמד לנוע יחד עם המטופל על הציר שבין קוטב הבעיה הנוכחית לקוטב צרכי הליבה שאינם מקבלים מענה. ציר זה מתקיים בשל התפתחות סכמות, סגנונות התמודדות ומודים שמנהלים את המטופל במצבי הצתה בהם משתחזרים אלמנטים אופייניים לדפוסי ההתקשרות ויחסי האובייקט שלו. מעבר ללמידה התיאורטית יושם בסדנא זו דגש על התנסויות חווייתיות של המשתתפים באסטרטגיות ייחודיות לסכמה תרפיה כגון: קונפרונטציה אמפטית, הורות חלקית מתקנת, עבודה בדמיון על זיכרונות ילדות וביצוע רישום מתקן, מודליניג של מענה תואם לצרכי הליבה, עבודת מודים באמצעות כסאות ועוד. נשים דגש על עבודה עם הורים ועם מתבגרים.

 

 

הפרוטוקול הגמיש- ויסות רגשי

 [מרצה: שלי זאנטקרן]

בשנים האחרונות הולכת ומתבססת ההבנה כי בבסיס הקשיים הרגשיים וההתנהגותיים עומדים קשיים בויסות רגשי.  לדוגמא:  ילדים עם התנהגות אנטי סוציאלית או אגרסיבית, נמצאו מתקשים בויסות רגשות ובהתמודדות עם רגשות לא נעימים (Frick & Morris, 2004).  לטענת בארלו, קושי בויסות רגשי מהווה את הגורם המרכזי בהפרעות מצב רוח – חרדה ודיכאון   (Barlow,2007) ועוד… .

מתוך הבנה זו, רבות מהגישות המתקדמות בעולם כיום מתמקדות בפיתוח מיומנויות לויסות רגשי, בסדנה נקנה ידע תיאורטי כמו גם כלים מעשיים המבוססים על  'הפרוטוקול הגמיש' לעבודה עם ילדים והדרכת  הורים – שפותח על ידי ד"ר יעל שרון ושלי זאנטקרן

 

נושאי הסדנה: התפתחות הויסות הרגשי והמודל המודאלי של גרוס. קשיים אופייניים בתחום הויסות הרגשי ומיפוי מקיף לאיתור קשיים בויסות רגשי. רכישת ידע, תירגול והתנסות בשלבי העבודה בפרוטוקול הגמיש: זיהוי רגשות, הרחבת טווח רגשות ופיתוח מודעות עצמית רגשית, דינמיקה של רגש (עוצמה, משך, מהירות תגובה ותנודתיות), תחושות גופניות כסימן מקדים (כדרך הרגעה, ובחיבור לרגשות, מחשבות), מלכודות חשיבה ודרכי הפרכה (בחיבור לתחושות ולרגשות- המודל הקוגנטיבי), זיהוי מצבים מעוררי רגש (תירגול וחיבור למשמעות ומקורות לתמיכה), רגשות ראשוניים ומשניים, ביטוי רגשות ותקשורת רגשית והדרכת הורים לפיתוח מיומנויות ויסות רגשי בקרב ילדיהם.

 

 

הפרעות חרדה בילדות

[מרצה: ד"ר מאיה זאבי/ סיווני רותם]

 

הקורס מקנה ידע תאורטי ומעשי בטיפול בחרדות ופוביות פשוטות בקרב ילדים. חרדות בקרב ילדים הינן שכיחות ועשויות להופיע לאורך שלבי ההתפתחות באופן טבעי. קורס זה יקנה כלים לזהות את המצבים בהם החרדה פורצת את גבול הנורמטיבי. הקורס יקנה כלים  לטיפול בחרדת פרידה, חרדת בי"ס, חרדת בחינות, חרדה חברתית, אילמות סלקטיבית וחרדה מוכללת.

 

 

ניהול כעסים – ילדים מתפוצצים

[מרצה: ענבל בר]

הפרעות של שליטה בעצבים וכעסים נפוצות אצל ילדים ומבוגרים כאחד. הקורס נועד ללמד כיצד להקנות מיומנויות ניהול כעסים אפקטיביות יותר עפ"י הגישה הקוגניטיבית התנהגותית. מדובר באחת התמות הפופולריות ביותר שמטפלים נפגשים עמה בטיפול, הן כנושא עצמאי והן כנגזרת של נושא רחב יותר. הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית מציעה למטפלים פרוטוקולים ממוקדים ומוגדרים, מבוססי מחקר, לניהול כעסים. הגישה ההתנהגותית מתמקדת בדפוס הנלמד של התנהגות תגובתית לגירויים פנימיים או חיצוניים והחיזוקים לתגובה. הגישה הקוגניטיבית מתמקדת בהערכה הקוגניטיבית לאותו גירוי כמלבה או מעורר את הכעס. המודל הטיפולי משלב בין שתי הגישות הנ"ל ומתייחס גם למרכיב הפיזיולוגי תחושתי כגוף ידע נוסף, המשפיע ומושפע בתוך המערכת החושבת, המרגישה והמגיבה. התלמידים ילמדו כחלק אינטגרלי מהקורס טכניקות וויסות שונות, ילמדו את המודל באופן תיאורטי ומעשי דרך תרגול והתנסות.

 

טיפול מערכתי ומיומנויות תקשורת במשפחה

[ד"ר נורית פינקל]

 

הקורס מהווה המשך לקורס מבוא לטיפול זוגי בראייה קוגניטיבית התנהגותית-מערכתית אינטגרטיבית, הנלמד בשנה א'. הקורס עוסק ביחסי הגומלין שבין תת המערכת הזוגית לבין תת המערכת ההורית, מפרספקטיבה מערכתית. נתמקד בהשפעת קשיים בזוגיות על היכולת לשיתוף פעולה הורי ומעורבות הורית משותפת.

הקורס מקנה ידע תיאורטי בסיסי בטיפול משפחתי מערכתי, תוך הדגשת שינויים בתפיסה הטיפולית, במטרות הטיפול ובתפקידי המטפל. על רקע זה, נלמדות התערבויות זוגיות במסגרת הדרכת הורים, המקדמות יכולת שיתוף פעולה הורי. תהליך הלמידה משלב תרגולים חווייתיים ודיונים כיתתיים סביב הצגות מקרים הרלוונטיים לנושא הנלמד.

 

 

 

סדנת סלפי - פרוטוקול לטיפול בסוגיית זהות ה"עצמי", ילדים מתבגרים ומבוגרים

[מרצה: שני כהן]

 

ה-"SELFIE" הינו כלי עזר לחדר הטיפולים, לטיפול בנושא של זהות המטופל והדאלקטיקה שבין חלקיו השונים. מטרת התהליך לייצר אינטגרציה בין חלקי הזהות השונים והגמשתם אל מול הנוקשות והבידול שלהם. הגמשת חלקי זהות נוקשים ומבודדים, מקדמת שינוי בהרגלי חשיבה והתנהגות, מפתחת דרכי התמודדות חדשות עם מצבים מאתגרים בחיי היום יום ופותחת צוהר לרווחה נפשית וסיפוק ביחסים עם עצמינו ועם הזולת. הצעת עבודה זו אף היא אינטגרטיבית ומשלבת טכניקות טיפוליות מגישות ואסכולות שונות למשל, טיפול באומנויות, טיפול קוגניטיבי- התנהגותי  (גל שני וגל שלישי: אקט, סכמה תרפיה), טיפול ויניקוטיאני וגשטאלט. פרוטוקול העבודה עם ה-"SELFIE"  מציע דרך חוויתית ומסקרנת להכרות עם העצמי ומתאים לטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים הפונים לטיפול עם בעיות מגוונות.

טיפול רגיש תרבות – מיקוד באוכלוסיות הלהט"ב

[מרצה: ד"ר אדיר אדלר]

 

קורס זה יערוך היכרות עם אוכלוסיות הלהטב"ק ועם האתגרים הפנימיים והחיצוניים המרכזיים בחייהן (כגון: קבלה עצמית, ניהול הסוד, מצוקה סביב דיספוריה מגדרית, התמודדות עם להט"ופוביה ומיקרו-אגרסיות ועוד). כמו כן, יוצגו תיאוריות עכשוויות המזוהות עם שינוי השיח הקליני אודות להטבק"ים, תוך הדגשת תפקידיהם של המטפלים.ות לאור שינויים אלה. בנוסף, הקורס יסקור מושגים בסיסיים, השינויים באבחנה של דיספוריה מגדרית, קומורבידיות עם הפרעות פסיכולוגיות אחרות והיבטים שונים של אבחון והתערבות מאששת מגדר. כמו כן, יוצג פרוטוקול ESTEEM, מודל מבוסס-ראיות לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בלהט"בים.

 

 

טיפול בהפרעות טורדניות- כפייתיות (טורט וטיקים, טריכוטילומניה, skin picking)

[מרצה: ד"ר מירב שחר/ דינה נרקיס]

 

הקורס יחשוף את התלמידים לגישות המרכזיות והמעודכנות בתחום הטיפול  בהפרעות דחף. הקורס יכלול סקירה של הפרעות הדחף הרלוונטיות לגיל הילדות וההתבגרות לפי ה DSM. דרך תיאוריה ודרך ניתוח מקרים, התלמידים ילמדו איך להמשיג כל מקרה באופן ייחודי, ואיך לבנות התערבות שתכלול את האסטרטגיות הכי מתאימות להמשגת המקרה.

 

משחק ומשחקיות – יצירתיות בחדר הטיפול

[מרצה: שני כהן]

 

הקורס יעסוק באלמנטים תיאורטיים של המשחק בפסיכואנליזה ובתיאוריה הקוגניטיבית וההתנהגותית. הסטודנטים יתבוננו על התפתחות האדם ותהליכי התפתחות של הטיפול, אל מול המטרה הטיפולית. הקורס ישלב תיאוריה והתנסויות סדנאיות.

לימוד מיומנויות חברתיות

 [מרצה: סיווני רותם]

מיומנויות חברתיות נרכשות בתהליך ממושך המתחיל עם הלידה ונמשך לאורך הילדות, ההתבגרות והבגרות. מאחר וראשית תהליך למידת המיומנויות החברתיות הוא בילדות, רבים מהילדים הסובלים מקשיים חברתיים "יגררו" קשיים אלו גם בהתבגרות והבגרות, ללא טיפול מתאים. בסדנה נלמד כיצד ללמד את המטופלים מיומנויות חברתיות אשר ישפרו את איכות חייהם. קורס זה יעסוק בתיאוריה ובפרקטיקה של תחום המיומנויות החברתיות. התלמידים ילמדו את תחום התקשורת הבין אישית, החברתית והקבוצתית, ברמה הקוגניטיבית, ההתנהגותית, שפת הגוף ואזורים מוחיים המשפיעים (נויירוני מראה). התלמידים ייחשפו לדוגמאות קליניות על קשיים בהתפתחות מיומנויות אלו בילדים ובמבוגרים. התלמידים ילמדו לטפל בקשיים בפיתוח מיומנויות חברתיות ויתרגלו בכיתה דרכים לטיפול באמצעות סימולציות, משחקי תפקידים, משובים הדדיים וניתוחי מקרה.

 

 

 

הדרכה לימודית ותרגול מיומנויות

[מרצה: שני כהן/ שלי שמשוני/ ד"ר איתי אדרס]

מטרת הקורס לאפשר תרגול של החומר הנלמד בתוכנית. התרגול יעשה הן באופן הדרכתי בו יביאו המשתתפים מקרים טיפוליים והן באופן התנסותי אישי דרך תרגול עם חברי הקבוצה.

bottom of page